تأثیر شیوه ی زندگی بر متابولیسم از طریق متیلاسیون DNA

شیوه ی زندگی ناسالم بروی ساختار DNAتأثیر می گذارد. این تغییرات ساختاری بروی متابولیسم تأثیر ویژه ای دارد زیرا سبب تخریب ارگان یا بیماری می شود.

دانشمندان مرکز Helmholtz  در مونیخ دریافتند که 28 تغییر در DNAبا تغییرات متابولیکی همراه می باشد. این مطالعه ی گسترده ی اپی ژنومی ژنهای تغییر یافته و متابولیت ها که برای اولین بار انجام شده است درمجله ی journal Human Molecular Geneticsمنتشر گردید.

 درطول زندگی، فرآیندهای پیری ، تأثیرات زیست محیطی و فاکتورهای شیوه ی زندگی نظیر  سیگار کشیدن یا تغذیه سبب القاء تغییرات بیوشیمیایی بر DNAمی شوند.غالباً این تغییرات با متیلاسیون DNAهمراه است .در این فرآیند گروههای متیل به بخش های خاصی از DNA  بدون تغییر توالی DNAاضافه می شوند. هر یک از این فرآیندها می تواند بروی عملکرد ژن تأثیر گذارد که به عنوان اپی ژنتیک شناخته می شود.

دانشمندان انستیو اپیدمیولوژی ژنتیک (IGE)و مرکز تحقیقاتی اپیدمیولوژی مولکولی (AME)در مرکزHelmholtzبه بررسی ارتباط موجود بین این فرایندهای اپی ژنتیک وعواقب آن بر سلامت فرد بخصوص بر متابولیسم پرداختند.

دانشمندان به آنالیز 457 هزار جایگاه در DNAبرای تغییرات بیوشیمیایی و مقایسه ی آنها با غلظت 649 متابولیت مختلف پرداختند.

در نواحی مربوطه در DNAکه معمولاً به عنوان ژنهای مرتبط با بیماری شناخته می شوند: برای مثال ، ژن TXNIPکه متابولیسم گلوکز را تنظیم می کند و با بیماری دیابت با مزه مرتبط می باشد، ظاهراً متیلاسیون ژن TXNIPبا  غلظت متابولیت های حاصل از متابولیسم چربی و گلوگز تغییر می کند.

همچنین ژنهایی که بصورت بیوشیمیایی بر اثر سیگار کشیدن دچار تغییر می شوند، فعالیت های متابولیکی مختلف را تحت تأثیر قرار می دهند وخصوصاً  بر روی ژنهایی با عملکردهای بیولوژیکی تأثیر می گذارد.

 به گفته ی محققین گروه (IGE): این تحقیق دیدگاه های جدیدی برای ما درمورد چگونگی تاثیر فاکتورهای شیوه ی زندگی بر متابولیسم از طریق ایجاد تغییر در DNAبوجود آورده  است. ما می توانیم از این نتایج برای ابداع روشهای تشخیصی و درمانی جدید در رابطه با بیماریهای وابسته به شیوه ی زندگی نظیر دیابت استفاده کنیم.

 منبع: www.sciencedaily.com/releases/2013/09/130920094409.htm